Costa Rica; where everybody's feeling sexy - Reisverslag uit Uvita, Costa Rica van angelique maas - WaarBenJij.nu Costa Rica; where everybody's feeling sexy - Reisverslag uit Uvita, Costa Rica van angelique maas - WaarBenJij.nu

Costa Rica; where everybody's feeling sexy

Blijf op de hoogte en volg angelique

07 Januari 2016 | Costa Rica, Uvita

Dankbaarheid en Openmindedheid,
De keywords van deze reis.
...
Het verdict van deze reis is gevallen (belachelijk snel, I admit, maar tot hiertoe klopt het nog steeds), al van in de taxi die ons van de luchthaven naar onze guesthouse bracht op kerstavond bij een temperatuurregeling van om en bij de 35 graden (ook eens iets anders voor kerstavond). Dit gevoel overviel me, samen met de vochtige warmte, net zoals een zachte sluier die over me heen valt.
...
Dit is de eerste keer dat ik naar het westen afreis tijdens mijn vele reizen sinds die eerste 'grote' Thailand reis in 2005. Veel gelijkenissen, gaande van 'Hot & sweaty' tot 'wc papier in een vuilbak ipv in het wc', en meteen ook al heel wat verschillen:
Waar het in Azië not done is openlijk lichamelijk contact (knuffelen,zoenen) te hebben, is het hier eerder een must! Waar ik er in Azië een goede gewoonte van gemaakt heb schouders en knieën bedekt te houden, is het hier bij de lokale bevolking eerder een never ending contest om er sexy uit te zien, ongeacht leeftijd en aantal kilo's: everyone has the right of being sexy :-)
...
Welcome in the land of Pura Vida!!
...
Na een voormiddagje San José waren we best blij/opgelucht om te kunnen vertrekken; een groot onveiligheidsgevoel in deze grote vuile en drukke stad had zich quasi meteen in mij gevestigd. Hoort uiteraard ook bij het even aanvoelen in het begin van een reis: een nieuw land, een nieuwe cultuur, twee nieuwe munteenheden en nog veel meer nieuws.
...
De eerste dagen na San José spendeerden we in Jacó, een beachplaatsje enkele bus-uren van de hoofdstad. Druk, druk, druk maar al een hele verademing vergeleken bij San José. Paar dagen strand om ons witte wintervelletje al wat te laten wennen aan het hete vochtige brandende zon klimaat.
Zitten duidelijk nog in onze jetlag-time want onze lichamen willen niets liever dan opstaan om 4uur en wij kunnen niet anders dan gehoorzamen omdat ook onze geest te wakker is om terug naar dromenland te gaan.
...
6.15 am: quasi verlaten strand (op de tientallen in fluo joggende mensen na) palmbomen, pelikanen duiken als suïciders op hun vis, koppel felrode papegaaien (macaws) vliegt over en dat allemaal vlak voor we de riviermonding doorwaden om op een desolaat strandje toe te komen... Sounds very magical! En dat IS het ook. Maar zoals bij veel zaken, hangt het beeld dat je krijgt van iets veel af van hoe je spotlights opgesteld zijn;
Als we wat zouden kunnen uitzoomen uit dit idyllische plaatsje, dan pas vallen de 5* hotels en 16verdiepingen hoge appartementsblokken op die de coastline achter de palmbomen af maakt... Mooie plaatsjes trekken toeristen en toeristen trekken investeerders en deze trekken het volk aan die geld genoeg hebben...
Twee zijdes van dezelfde medaille.
...
Land v tegenstellingen; overdag wanneer het zoooo warm is dat je het liefst opgesloten wilt worden in de frigo, is het douchewater warm; wanneer je na een vermoeiende zon-dag (ja hoor, je wordt hier zelfs moe van niets te doen) wanneer het zonnetje onder is en voor we gaan eten, een doucheke wilt nemen, is het water cold as ice...
...
Na ontdekt te hebben dat excursies hier een 4-dagen-in-Azië-budget zijn, laten we dit plan varen. Costa Rica is dan ook zooooooooveeeeeel en nog veel meer duurder dan we dachten, wat ons dwingt om creatiever te zijn in het invullen van onze dagen. En (joepie!) ons bij andere interessante plekjes brengt :-)
Zo hoorden we via via over Miro's Mountain, een half uurtje wandelen vanuit Jacó, waar we voor de eerste keer hier een paar keer versteld gestaan hebben van de wildlife hier, zomaar voor het grijpen, zonder 100 dollar tour :-)
...
Wanneer we enkele dagen later de lokale bus nemen richting het zuiden, de Pacific Coastline volgend, rijden we voorbij Miro's Mountain. Een spontane glimlach verschijnt op mijn gezicht, alsof ik een belangrijk geheim weet dat voor de andere busreizigers verborgen blijft:
Achter het groene gordijn van palmbomen, varens en klimop, schuilt een wondere wereld van kolibries, gifpijlkikkers (pijlgifkikkers?) in felle kleuren, king tucans en een pero, een zwerfberghondje (bergzwerfhondje?) dat ons kwispelend de berg op bleef volgen. Het is door deze Pero zijn jachtinstinct dat we het eerste grote zoogdier, dat snel als de wind de boom invluchtte, konden spotten. Hopelijk later meer info over de aard van dit dier, momenteel kan het net zo goed een grote aap als een snelle luiaard als een voor ons onbekend iets zijn...
...
Zoals meestal bij reizen (is niet gelijk aan vakantie*) is het niet evident yogapractice tot een dagelijkse routine te maken: vaak ben je om 5u wakker om de bus te nemen om 5.40 om dan tegen 11.20 warm en moe toe te komen in een nieuw stadje en tegen dat je goed en wel geïnstalleerd bent, gegeten hebt, gedouched bent en op verkenning gegaan bent, is dag alweer voorbij. Dus so far is mijn yogabeoefening tot het euhm allerminimum beperkt gebleven (ik heb er af en toe eens aan gedacht en ook in mijn yogamagazine gelezen, telt dit ook mee??!! :-) ).
Yogapractice so far: zero point one... Tot als je dan het geluk hebt in een zalig mooie guesthouse terecht te komen met een fijne yoga spot, zoals deze Cascade Verde in Uvita, enkele uurtjes zuidelijker dan Jacó. Een soort Treehouse op een groene berg met een groot houten terras dat uitziet over een rainforest; de perfecte yogaplace, wat meteen alles goed maakt (cfr treehostel Australië waar mijn persoonlijk yoga avontuur gestart is).
Heerlijke vrije zonnegroeten op houten dakterras voelen zo goed dat het niet eens moeilijk is de lekkere koffiegeur van beneden te weerstaan (en deze geur is redelijk dwingend, zo na enkele dagen coffeefree te zijn :-) ), zo goed dat de afleidende eekhoorns perfect passen in het geheel van Go with the flow :-)
Life can be grate and I am realy gratefull **
Pranayama of today:
Van 10 nr 0 terugtellen waarbij elke tel een volledige in- en uitademing is. Nice and easy, zo langzaam als mogelijk...
Geschatte tijd: 3 min.
Winst: hoofd beduidend leger en lichaam beduidend rustiger en more peacefull ;-)
...
And it's only getting better,
Zoals je in de volgende blog kan lezen ;-)
Pura Vida!!

-----------------

*vakantie vs reizen
Reizen is meer onderweg zijn wat inhoudt meer plannen

• 07 Januari 2016 - 19:01

Lander:

Leuke introductie van Costa Rica. Wist niet dat het zo duur was... Geniet er daar nog van. Hier is het prachtig kutweer! :)

• 08 Januari 2016 - 09:15

Papa En Diannee:

Met jullie ( en Saya ) gaat alles blijkbaar zijn gewone gangetje.

Bij jullie is 't altijd avontuurlijker, houden zooo!

We missen jullie al een klein beetje.

Tot binnenkort : XXXXX

• 11 Januari 2016 - 15:53

Superneef:

Dankjewel voor weer een superleuk verslagje Ange,

Altijd plezant om die tijdens de werkuren te lezen en dan weg te dromen alsof ik er zelf bij ben. Wij overwegen om volgend jaar eens naar Cuba te gaan, maar mogelijk kan die bestemming nog veranderen?

geniet daar nog zoveel mogelijk , en maak er vandaag maar een extra fijne dag van! Hip hip hoera :-)

Lieve groetjes van je superneef!

• 31 Januari 2016 - 21:50

Mis:

Ooh kan niet wachten om ook te gaan! Xxx