The End :-) - Reisverslag uit Mechelen, België van angelique maas - WaarBenJij.nu The End :-) - Reisverslag uit Mechelen, België van angelique maas - WaarBenJij.nu

The End :-)

Blijf op de hoogte en volg angelique

28 Januari 2016 | België, Mechelen


En waar een begin is, is een einde, geen zonsopgang zonder zonsondergang, geen yogales zonder Namasté, dus ook hier een afsluitertje. Naar goede gewoonte een langetje, dus neem er een thee'tje bij, een pina colada, zet je goed achter je scherm of inistalleer je in je hangmat en ga voor deze
muzieksuggestie: 'Karsh Kale - Milan' ;-)

Conclusie;
HET VOELT GOED!!
En dan heb ik het niet enkel over een degelijke dosis vitamine D in de winter. Ook niet zozeer over wat een weldaad het is voor mijn never ending gedachtemolentje (in België) om eens stil(ler) te vallen.
Maar vooral over het gevoel dat buiten je comfort zone gaan je een portie onzichtbare en onmeetbare (?!?) vitaminen geeft; je hoeft echt niet een tijger te gaan aaien of in de hoogste boom te klimmen om deze onzichtbare vitamineboost te ervaren; een taal spreken die je niet zo goed (understatement!) beheerst, alleen een wandeling ondernemen waarvan je niet precies weet waar die gaat uitkomen, een lift durven vragen omdat je knietjes de laatste kilometer klim naar hostel niet meer aankunnen, bij mensen aankloppen om hun toilet te mogen gebruiken,... TSJAKKA! Vitamineboost is working :-)

Een beetje (veel?) vergelijkbaar met waarom we in de Vinyasa Yoga onszelf confronteren met houdingen die niet behoren tot ons standaard bewegingspalet... De yogi's weten wel waar ik het over heb (kraanvogel, gevederde pauw,...) ;-)

En net zoals je bij yoga af en toe wel eens op je neus gaat wanneer je de kraanvogel oefent, is deze weg van grenzen aftasten en verleggen ook een weg van vallen en opstaan. Pijnlijke voeten omdat je een afslag bij een lange wandeling over het hoofd ziet (omdat je hoofd teveel in de wolken is?), de nodige dagen gehuld in constipatieschaduw of, erger nog, in te frequente toiletbezoeken na het eten van een gevonden en onbekende vrucht, een zonneslagje net als je denkt dat je wintervelletje de felle zonnestralen al wel gewend is, een veel te dure busreis omdat je pas bij het afstappen betaalt en de chauffeur eender welke prijs kan zeggen, ...
All part of the deal :-)

...

Costa Rica is vergelijkbaar met de Belgische prijzen maar dan zonder goedkope supermarkten en nog net iets duurder, wat een sluier legt over de reis. Niet zo leuk als je al moet beginnen tellen wanneer je ergens een koffie wil bestellen. Thuis ga je ook niet 5weken lang elke dag 3 uit eten, koop je niet dagelijks flessen water aan tankstationprijzen en overnacht je niet op hotel, toch? Ik ben wat verwend op dit gebied door de vele reizen naar Azië, dat besef ik hier maar al te goed!

De manier waarop wij CR bereisd hebben zal anders zijn dan wanneer je goed spaart, twee weken naar hier komt en écht voor vakantie komt ipv voor het reizen; dan plan je alles, huur je een auto zodat je geen kostbare tijd verspeelt aan busschema's uitpluizen en dubbelchecken, lang wachten op bussen en nog langer onderweg zijn in de lokale bussen; dan speel je op safe en betaal je 85$ om een dagtour in Parque Nacionale te doen zodat je zéker bent een luiaard, krokodil en gele slang te spotten.
Als je de tijd neemt om gewoon in CR te zíjn, dan moet je genoegen nemen met veel moois qua wildlife maar minder spectaculair/fotogenieks; honderden verschillende maar meestal kleine vlinders, regelmatig voorbijvliegende/stilhangende kolibries, een paar platgereden slangen op de weg, enkele zelfgespotte apen in the wild, tientallen zo niet honderden iguana's, piepkleine maar giftige kikkers en meer van dat verbazingwekkends...

Deze reis was voor mij een kleine maar duidelijke bevestiging dat het zogenaamde Busjes Life wel degelijk op het juiste moment in mijn leven gekomen is; reizen met m'n VW busje sluit helemaal aan bij mijn -op deze moment- favoriete manier van reizen; (langer) onderweg zijn, zonder vastomlijnde plannen, very lowbudget en genietend van de daily normal life :-)

Dankbaarheid en Openmindedheid,
De woorden die me 5 weken geleden overvielen in de taxirit van de luchthaven naar San Jose centrum en dewelke er nog steeds zijn terwijl we over de Caraïbische kust en Atlantische Oceaan vliegen.

Dankbaar dat ik dit heb mogen beleven, dankbaar dat ik dit avontuur samen met Wout heb kunnen delen, dankbaar voor al het geen het me heeft bijgebracht, zelfs dankbaar dat ik naar huis kan terugkeren; naar mijn vertrouwde huisje met de poezen, de plantjes en mijn eigen (op deze moment) luxueuze bedje; mijn warme familie en zelfs mijn job, waar mijn hartje nog steeds sneller van gaat slaan en mijn lachrimpeltjes zich graag door laten vermenigvuldigen :-)

M'n ogen zijn weer een tintje groener geworden en hebben nét ietsjes meer sprinkertjes, als dagelijkse reminder aan al het moois dat ik in mijn (relatief) jonge leven heb mogen zien.

Life is good.


**Costa Rica highlights and advice**
- don't go (!!) als je als cheape backpacker wil reizen, duur! Ja, ook als je zelf kookt, in dorms slaapt en lokale bussen neemt.
- Vlieg NIET met Iberia; belachelijk weinig beenruimte, slecht eten en (indien kleiner vliegtuig) geen tv'tje, wat bij een lange vlucht wel degelijk hét verschil maakt.
- Ga voor de veggie optie bij het boeken van je vliegticket en je krijgt steeds als eerste je eten én je helpt dierenleed tegen te gaan; joepie! (Wel jammer dat je als veggie steevast van álles de gezondere optie krijgt; fruitsla als desert ipv koffiekoekje, rijstwafel ipv twix)
- Google "visit Costa Rica bus horario"; 1overzicht van alle bussen. Lijkt logisch maar is het niet; er is hier niet zoiets als bv NMBS, het zijn allemaal private buscompanys met elk hun eigen website.
- Aanraders/adresjes;
* Punta Banco (zuid CR); www.simbiosiscostarica.com
* Chirripó (hoogste berg); Cloudbridge Nature Reserve/ Casa Mariposa (mooie hostel)
* La Bolita ; of the grid verblijf in de jungle als alternatief voor Corcovado Nat.Parque, mooie hikes, niet duur.

BACK TO BELGIUM
net zoals je het Belgische en dan het Europese gevoel voelt wegglijden wanneer je van Zaventem naar Bahrein naar Indonesië vliegt,
Zo vóél je het zo vertrouwde Westerse, Belgische leven stapje per stapje terug over je heen glijden; het begint in San Jose, waar je je van de ene op de andere moment tussen een superhoog percentage niet-zuid/midden Amerikanen bevindt, en waar de regels plots strikter zijn dan eender waar in Costa Rica.

We worden op het einde van onze eerste, 10uur durende vlucht gewekt voor het ontbijt, terwijl mijn centraal Amerikaans ritme (en gsm met tijdzone Costa Rica) me vertellen dat het 01.45 's nachts is, ofwel 8.45 Spaanse en ontbijt tijd. Geeeeuww!!

Het veggie ontbijt (met rijstwafel ipv een chocoladecroissant dat je bij het 'gewone' ontbijt krijgt (??!!) )
wordt geserveerd en afgeruimd, waarna ze maar liefst 3x op anderhalve minuut tijd zen ietwat verfrommelde, slecht uitgeslapen stewardess 'más café' komt aanbieden. Nog enkele minuten later bereikt de boodschap ons dat we de stoelen recht moeten zetten, gsm uitschakelen en klaar maken voor de landing. Dit is éven in conflict met mijn 'we-hebben-zeeën-van-tijd-gevoel' dat me bij elke lange vlucht overvalt. Nog biet eens écht terug op Europees grondgebied en het hectische 'no-time-to-waste' gevoel is er al opnieuw..

Welcome back!!
Welkom Europa met zijn loungy koffiebarretjes,
Welkom Europa waar je toiletpapier gewoon lekker in het toilet kan gooien ipv in een emmer naast wc,
Welkom Europa, waar niet al je aankopen met veelvouden van 1000 betaald hoeven worden,
Welkom Europa, waar het BMI gemiddelde minstens 5lager ligt dan in Centraal-Amerika.

Fijn dat het overal anders is! Lang leve diversiteit!

Afscheid nemen van
&
Uitkijken naar.

Balanceren tussen herinneringen
&
Plannen/dromen/uitkijken naar.

IT'S ALL ABOUT BALANCE

**a balanced diet is a cookie in each hand**


  • 28 Januari 2016 - 22:01

    Sofie:

    Hey Ange,

    Geweldig die verslagen en verhalen van jou! Prachtig!
    Het is fijn dat je elke keer toch weer moeite doet om ons met je mee te nemen.
    Het is lang geleden dat we elkaar nog gezien hebben, maar ik vind het super om jou te volgen. Ik moet wel toegeven dat ik ze allemaal in 1x gelezen heb.
    Nu weet ik ook weer waarom je vroeger voor pers gekozen hebt...

    Tot binnenkort!
    En nog veel dromen over en maken van plannen om te reizen!
    Groetjes,
    Sofie

  • 31 Januari 2016 - 22:04

    Mis:

    Bedankt voor het delen! Echt genieten daar..#jaloers :-) Welcome back!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

angelique

Reizen maakt je rijker en daarom vind ik het ook niet erg om er bankrekeningsgewijs armer door te worden. Wat de (mentale) rijke opbrengst van al het reizen is, lees je hier allemaal. *live your dreams, don't dream your life*

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 233856

Voorgaande reizen:

30 Maart 2020 - 30 Maart 2020

HOME

06 Juli 2019 - 06 Juli 2019

Hippie Summer in Portugal

19 Januari 2019 - 31 Maart 2019

Follow the Sun

14 Mei 2018 - 14 Mei 2018

LIFE, inclusief scandinavie en oost europa (2018)

23 Februari 2018 - 14 April 2018

Indijaaaatje

24 Januari 2017 - 31 December 2017

VanLife - living in my oldtimer

04 Juli 2016 - 01 September 2016

Roadtrip France Spain Portugal 2016

09 Mei 2016 - 17 Mei 2016

Vrije Vogel Roadtrip

24 December 2015 - 27 Januari 2016

Costa Rica 2015

18 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Java, Indonesie - 2014

02 April 2013 - 25 April 2013

India - Kerala 2013

16 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Myanmar - Cambodja 2012

05 Februari 2011 - 10 April 2011

India- 2011

15 Januari 2009 - 02 September 2009

Big Trip - 2009

25 Januari 2006 - 20 April 2006

Thailand - Laos - 2006

Landen bezocht: