Fuck digital nomad - Reisverslag uit Mechelen, België van angelique maas - WaarBenJij.nu Fuck digital nomad - Reisverslag uit Mechelen, België van angelique maas - WaarBenJij.nu

Fuck digital nomad

Blijf op de hoogte en volg angelique

21 November 2018 | België, Mechelen

Slow travel.
Naast de eekhoorn is de waterschildpad mijn lievelingsdier. Mijn trage kant zeg maar.
Geen haast hebben. Misschien daarmee dat het leven in een bus zo fijn voelt: heerlijk om ook zo door het landschap te zwemmen, met 6 wielen in plaats van 4 zwemvliesrijke krachtige schildpadpoten. Op veel vlakken werkt ook mijn brein eerder schildpadachtig, … zoals bij het schrijven.

Traag medium. Sneller dan het uithouwen van hiëroglyfen in steen, pakker trager dan swipen van foto’s en scrollen tot je een scrolduim hebt. Literatuur: een streel voor het brein onder de dinosaurus-lezers onder ons. Eerder iets waar je tijd voor maakt dan dat het je anderhalve minuut wachten voor het rode licht opvult. In mijn dromen worden mijn toekomstige schrijfsels gelezen in de vorm van zwarte letters op fijn wit papier, verpakt in een stevig kaft tot een inspirerend boek. In mijn fantasie worden mijn schrijfsels gelezen op een wel uitgekozen moment, verrijkt door een goede zetel en een lekker koffie in je lievelingstas. Schrijfsels, even tastbaar als de papyrusrollen in het oude Egypte.
Deze dromer is echter realistisch genoeg om te beseffen dat deze blog snel gelezen wordt. Diagonaal verslonden op het kleine scherm, klaar om alweer door te klikken en in iemand anders’ leven te belanden. Even digitaal, even snel. Het proeven van woorden, ze even wegspoelen met kleine slokjes warme thee, is niet meer van deze tijd. Jammer vindt deze schildpad-fan dit.

Hoor ik mijn blogs in te korten? Hoeveel dan? Tot enkel de titel, intro en conclusie overblijft? “Grenzen bewaken. Omdat ook onderweg je grenzen in veranderende modus zijn. Blijf trouw aan jezelf.” Zoiets?

Een onmogelijk compromis. Niet met mijn achterliggende intentie om woorden een verhaal te laten vormen, om lezers even mee te nemen in het platgetrapte doolhof van mijn hersenkronkels. Een reis van woorden met hier en daar een literair pareltje, zinnen langer dan de korte catchy lines waar onze ogen zo aan gewend zijn.

Na een offline dag en wat uren soloboszwerven, merk ik hoe overprikkeld mijn ogen anders zijn. Om nog maar te zwijgen van mijn hersenen. Een oneindige stroom van beelden die dagelijks met de snelheid van een trein mijn netvlies passeren. Bij elk beeld hoort wel een verhaal. Door het volgen van zoveel mensen, spoken er quasi non-stop verhalen door mijn hoofd. Flarden van levens, nauwelijks verbonden met het mijne. ENORM veel headspace.

Onze hersenen hebben een 4-tal seconden nodig om een beeld te laten inzinken, een plekje te geven in ons archief en te verwerken tot al dan niet nuttige informatie. Het aantal beelden dat ons klein scherm passeert, zou ons hiermee een fulltime job geven, mochten we die 4 seconden effectief nemen bij elk passerende verjaardags-, lunch- of voetenfoto.

We hebben nog steeds 24 uur per dag, al voelt het vaak niet zo. Omdat onze aandacht versnipperd is. Hoe minimaal weinig zijn we nog met exact één iets bezig? Doorsnee overlappen verschillende acties elkaar naadloos: ontbijten met een magazine voor je neus, de radio aan en de gsm in/bij de hand. Hoeveel boeken slingeren in huis rond, waar de bladwijzer ergens halverwege is blijven steken, samen met de belofte tijd te maken.
Om te zwijgen van al die mensen die we volgen, tussen al het andere door. We weten van hun recentste vakantie en hoe hun nieuw lief er uit ziet. Meer en meer raken we verslaafd aan oppervlakkig volgen en raken we meer verwijderd van al wat nog maar in de buurt komt van diepgang. De tijd dat we afspraken met vrienden na hun lange reis om samen naar de foto’s te zien en naar de verhalen te luisteren, is in de meeste gevallen voorbij. Waarom zou je? Je hebt de highlights zien passeren op facebook terwijl je aan het vergaderen was. Die goeie oude schildpadtijd, toen het nog mogelijk was de reizen te tellen van onze vijf beste vrienden. Toen we nog meer tijd hadden.
Excuseer. Nàmen.
Ja, ik weet het. Schildpadmodus.

Schildpad gaat op instagram

Maar dit prehistorisch busjesmonster zit sinds een paar maand wel zelf op Instagram…. Helemaal in de ban van hapklare en originele verhaaltjes maken. Leuk. Verslavend leuk zelfs. Elke ‘like’ maakt weer een minimale opstoot endorfine vrij en maakt me nog een tikkeltje gelukkiger. En verslaafder.

Meteen verknocht ben ik aan dit nieuwe speelgoed, vermomd in een nieuw icoontje tussen mijn andere Apps. Nog eentje meer dat lonkt om gezien te worden en aandacht te geven. Of op zijn minst tijd. Jawel, die kostbare tijd waar bijna niemand genoeg schijnt van te hebben. De kant in mij die snel wil bijleren en goed wil zijn in dingen heeft een nieuwe uitdaging gevonden in dat roos-paarse icoontje dat de populariteit van een foto perfect weergeeft in de vorm van hartjes. Heel erg verleidelijk voor dat marketingmonster aanwezig in mijn vrije en creatieve brein dat graag resultaat ziet.

Voor ik het weet, schuim ik Instagram land af om te zien hoe anderen verhalen maken. Maak ik mentale notes van goedscorende posts. Met semi kunstmatige nonchalance varieer ik in die onderwerpen die mij tot mij maken in deze fase van mijn leven. Enkel de positieve uiteraard, volgens de onuitgesproken geaccepteerde regels. Wisselen foto’s van hond, bus, yoga en natuur elkaar ogenschijnlijk lukraak af. Voor het undercover uithangbord dat deze foto- en verhaalcollectie vormt van mijn leven en mezelf zo haast tot een marketingproduct maakt.

Dit gaat misschien wat ver, maar is misschien ook wel dichter bij de realiteit dan we vaak zelf door hebben. Ik betrapte mezelf er op quasi halftijds latent non-stop bezig te zijn met stand-by staan voor IS-waardige taferelen. Indien niet zelf bedàcht, toch zeker zelf opgemerkt tussen het gros van momenten die onvastgelegd mogen passeren (bah, die bananensmoothie is écht niet fotogeniek). Om ze dan vast te leggen vanuit vier dimensies. En nog ééntje in kikker- én vogelperspectief. Allen met hoog nonchalance-factor. Swipe swipe voor het juiste filtertje (juno!) om finally te posten. Uiteraard voorzien van een pakkende oneliner. Een gevaarlijk speeltje voor iemand wiens brein zo actief is als een Border Collie in de buurt van schapen.

Hoe komt het dat deze vrolijke, onschuldig uitziende App me in één twee drie in zijn slijmachtige kluwen heeft weten te strikken?
Dat ik zit uit te zoeken of een Boomerang App ook offline werkt terwijl de hoogstwaarschijnlijk zéér zeldzame regenboogsalamander zich weer voor de volgende 11 jaar in zijn grot heeft teruggetrokken in dit Kroatische sprookjesbos.
Daar weten de marketeers als productkenners zeker het antwoord op. Net zoals de psychologen met hun inzicht in ons brein. Om nog maar te zwijgen van die markteteerpsychologen/psycholoogmarketeers.
Voor mezelf echter, kom ik bij het volgende uit:

De Aphrodite godin in mij maakt dat ik me graag in iets verlies. Mooie eigenschap die ik doorheen de jaren ben gaan accepteren. Ja, waarderen zelfs. Knallen! Leven vol overgave! Vol vuur beginnen aan die nieuwe job, affaire of online tool. Mooi mooi mooi. Al weet ik als geen ander dit deze passievolle uitschieters wel aan intensiteit moeten inboeten naarmate de tijdslijncurve opschuift. Die job houdt je niet vol als enige gepassioneerde gek tussen kamerplanten. Die affaire vol vuurwerk ontploft gegarandeerd met dezelfde intensiteit, als ze tenminste niet uitdooft tot het zielige oranje lichtje van een platgetrapte sigarettenpeuk op de dansvloer. Na maand één op instagram was het tijd om mezelf terug te roepen en de reflex om mijn gsm te nemen bij het zien van een mooie bloem, spuuglelijke pony of bosbessensmoothie af te leren. Tijd voor gematigdheid. Gematigdheidtijd als het ware.

Dat besefte ik na het laten ontsnappen van die gekke salamander, daar, in het Kroatisch groen. Wil ik echt zoveel headspace laten innemen door die ene App? Is dit een digitale nomade zijn? Vind ik dit wel ok voor mezelf? Wat offer ik op (genieten van de moment) en voor welke prijs (likes en –hopelijk- meer volgers)?

Aan alles hangt een prijs, maar het moet een goede deal zijn. Offer je je weekendtijd op aan je baas, dan mag daar iets tegenover staan. De winst moet minstens even groot zijn als de inzet, anders klopt er iets niet.

Natuurlijk wens ik graag opgepikt te worden door een uitgever. Uiteraard droom ik ervan dat mijn schrijfsels op een dag door de handen gaan van menig Vlaming. En Nederlander. Vertaald in –liefst- 11 talen. Waarom ook niet eigenlijk? Dromen heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Dromen terwijl je wortels nog in de grond steken, zodat je hoofd niet énkel in de wolken vertoeft.

Waarschijnlijk hebben mijn vrienden met marketingwortels gelijk als ze beweren dat het hebben van vele Instagram volgers een groot voordeel is voor uitgevers. Hoogstwaarschijnlijk.
Dit pas perfect in onze hedendaagse mindset: kan je jezelf goed verkopen en zit je er niet mee in om zelf je uithangbord van je product te worden. Om de juiste beelden en woorden de wereld in te sturen; dan komt het waarschijnlijk wel goed met je. Maar wat gebeurt er ondertussen met je authenticiteit? Digitale Nomade klinkt ongelooflijk zeemzoet in mijn oren, maar ik proef al meteen de bittere nasmaak. Op voorhand. De pre-post-bitterheid.

De enige manier om authentiek te zijn is trouw blijven aan jezelf en dan is een beetje zelfreflectie niet slecht. Wat trekt me zo aan aan het nomadenleven? Alleszins niét de zoektocht naar wifi in het woud of de vele headspace die elke nieuwe app met zich meebrengt. Leren monteren, beeld-verhaaltjes maken of quotes spotten. Allemaal tijd dat je niét in het moment bent. Niet bij jezelf maar bij de mogelijke voyeurs. Euhm ‘volgers’ bedoel ik natuurlijk. En ‘vrienden’.

Tijd om even heel eerlijk naar mezelf te kijken en waar mijn grenzen liggen. Hoe ik mijn tijd wil besteden en waar mijn prioriteiten liggen. Niets tegen een fotootje hier en daar en al zeker niet tegen een inspirerend yogafilmpje. Maar wanner de kruipende feloranje slak al tussen de rotsen zit en je vooral teleurgesteld bent in het niet hebben kunnen vastleggen omdat je Boomerang app te traag laadde, is het tijd voor een priority check. Ten voordele van mijn kwalitatief en écht leven. Lager op de prioriteitenladder mogen dan gerust andere dingen komen, al dan niet virtueel.

  • 24 November 2018 - 12:41

    Sven:

    Ik heb alvast uw blogpost in alle rust gelezen, neergevlijd op de sofa met een koffietje in de hand en chille tunes op de achtergrond om de juiste sfeer te creëren.

Tags: vanlife, nomade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

angelique

Reizen maakt je rijker en daarom vind ik het ook niet erg om er bankrekeningsgewijs armer door te worden. Wat de (mentale) rijke opbrengst van al het reizen is, lees je hier allemaal. *live your dreams, don't dream your life*

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1670
Totaal aantal bezoekers 234244

Voorgaande reizen:

30 Maart 2020 - 30 Maart 2020

HOME

06 Juli 2019 - 06 Juli 2019

Hippie Summer in Portugal

19 Januari 2019 - 31 Maart 2019

Follow the Sun

14 Mei 2018 - 14 Mei 2018

LIFE, inclusief scandinavie en oost europa (2018)

23 Februari 2018 - 14 April 2018

Indijaaaatje

24 Januari 2017 - 31 December 2017

VanLife - living in my oldtimer

04 Juli 2016 - 01 September 2016

Roadtrip France Spain Portugal 2016

09 Mei 2016 - 17 Mei 2016

Vrije Vogel Roadtrip

24 December 2015 - 27 Januari 2016

Costa Rica 2015

18 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Java, Indonesie - 2014

02 April 2013 - 25 April 2013

India - Kerala 2013

16 Juni 2012 - 26 Juli 2012

Myanmar - Cambodja 2012

05 Februari 2011 - 10 April 2011

India- 2011

15 Januari 2009 - 02 September 2009

Big Trip - 2009

25 Januari 2006 - 20 April 2006

Thailand - Laos - 2006

Landen bezocht: