Confronterende trekking,slapen bij de burgemeester - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van angelique maas - WaarBenJij.nu Confronterende trekking,slapen bij de burgemeester - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van angelique maas - WaarBenJij.nu

Confronterende trekking,slapen bij de burgemeester

Door: Fleurtje

Blijf op de hoogte en volg angelique

13 Juli 2012 | Myanmar, Rangoon

Een trekking is toch telkens een hoogtepunt tijdens een reis, ook al heb ik er op voorhand meestal niet veel zin in. Wat een understatement is, aangezien ik al moe word bij de gedachte aan welke vorm van inspanning dan ook bij deze hitte. En toch winnen mijn euforische herinneringen aan de vorige trekkings het van mijn hoge luiheidsgraad. Gelukkig maar want het was, zoals je enkel achteraf kan beoordelen, weer een highlight. Met als euh lowlight dan dat ik niet anders kon dan aan mezelf toe te geven dat ik geen andere keuze heb dan met mijn knieen naar een specialist te trekken. Zoveel werd duidelijk nadat we op dag 2 wel heel veel en heel steile stukken moesten afdalen. Hoewel het gebrek aan cardiotraining tijdens de klim op de eerste dag heel confronterend vermoeiend was, was het afdalen ronduit pijnlijk te noemen, zo erg dat er tranen zich een weg naar buiten baanden. Maar volgens Lina verzachten tranen de pijn dus gelukkig maar dat ik whatsoever geen gene heb om te wenen bij mensen die ik amper ken (integendeel).

Het gebied waar we door trokken, wordt bewoond door het Shan volk, die verspreid wonen over de vele bergdorpjes en voornamelijk leven als farmer; mais, rijst en thee (groene thee die van de jonge bladjes gemaakt wordt en zwarte thee van de oudere bladen). Veel van deze producten worden, net zoals een groot percentage van de electriciteit, geexporteerd naar China.

Onze gids had veel haast, het tempo lag heel hoog, zodat je regelmatig voor het dilemma stond of je kiest voor het bewonderen van het prachtige groene landschap of dat je voorkeur gaat naar de veiligere optie en je je ogen gericht houdt op waar je loopt. Uiteraard is ook hier het compromis 'kijken waar je loopt en soms stoppen om het lanschap in je op te nemen' volgens mij de beste optie. We hadden een verklaring voor het hoge tempo van de gids. Volgens ons moest hij van zijn vrouw op dieet en zag hij deze trekking als een persoonlijke work-out. Hoedanook, een trekking valt of staat vaak door het (gebrek aan) niveau van de gids. Wij hadden geluk, het was een hele goede gids; in verstaanbaar engels (niet zo evident om de combinatie van deze twee woorden in 1 zin tegen te komen, zeker niet in de context van een gids) leert hij ons op welke manier de Shan verschillen van de Karen (een andere stam), hoe het Boedhistisch (scholen)system werkt en hoe de Chinezen te veel controleren in Myanmar, ten koste van de locale bevolking.

We slapen in een dorpje, hoog in de bergen, in het huis van het stamhoofd, de burgemeester als het ware. Voor dag en dauw worden we gewekt door de hanen die vlak onder ons slapen (het huis staat op poten, zodat de dieren eronder kunnen leven), wassen we ons met een pannetje en een teil regenwater, eten we een lekkere noedelsoep als ontbijt, drinken we groene thee van in de achtertuin, nemen we afscheid van de te lieve kleine vlooiebakkatjes en beginnen we aan de 4uur durende trektocht, downhill. Genietend, zoals altijd wanneer omringd door de natuur, maar ook afziend, wandelen we door de theeplantages, langs de felgroene rijstvelden en door de dichte witte mist, passeren we waterbuffels en horen we tientallen vogelgeluiden die onze oren als onbekend beschouwen, ademen we de gezonde berglucht in, vullen onze longen ermee, als noodzakelijke compensatie voor de vele uitlaatgassen waar we de laatste weken onz longen systematisch mee gevoed (vervuild) hebben.
Leven met je zintuigen!

Een 18 uur durende busrit en 5 bleinen rijker zijnde later, dropt de bus ons helemaal uitgeput om 4 uur smorgens in een stadje, niet zo ver van Inle Lake. Beseffen we plots dat de bus ons in een andere stadje heeft afgezet, zo’n 11 kilometer van waar we dachten te zijn. Damn! En toch, zoals steeds komt het ook hier weer goed; passeert er een supervriendelijke kerel die toevallig (?!) ook taxikerel is. Wow! Lucky us! En toevallig heeft zijn vriend een guesthouse zodat we meteen kunnen inchecken in plaats van om 12 uur. Jaja, echt waar! En nog meer toevallig is die vriend zo vriendelijk om ons ook de eerste dag al gratis ontbijt te geven. Haast niet te geloven!

Alles komt wel goed. Misschien niet altijd op de manier die we in gedachten hadden, maar dan is het aan ons om onze verwachtingen bij te stellen.

Volgende keer het verhaal van mijn borderline darmen. Darmverhalen zijn hier dagelijkse kost, dus die kan ik jullie onmogelijk ontzeggen :-)

Tot binnenkort en vele groetjes uit Siem Reap, Cambodja, waar we ondertussen begonnen zijn met de groepsreis te begeleiden.

Angelique

• 13 Juli 2012 - 08:41

Sofie:

Wauw Ange, weer een boeiend verhaal!! En zo leuk dat jullie toch altijd geluk hebben en toevallig iemand tegenkomen die jullie kan en wil verder helpen. En dat het al bij al dan toch goed komt en jullie daardoor weer een ervaring rijker zijn.
    Geniet er nog van!
    x
    Sofie

• 13 Juli 2012 - 08:49

Tine:

Ik krijg een keiharde flashback naar de trekking die ik in Myanmar deed (ook in de buurt van Inle Lake), vooral de afdaling, waarvan ik dacht "oef, nu gaat het wel vanzelf, het klimmen is gedaan" was hel!! Ik heb daar ook staan bleiten gelijk een klein kind omdat ik niet meer mee wou :D

• 13 Juli 2012 - 09:47

Christel:

Dit lijkt me een vermoeiende maar heerlijke combinatie van fysisch afzien en mentaal opladen. Weer zo mooi beschreven!
    Geniet van je groepsreis meis en dikke knuffel!!

Lander:

Wat ben ik niet een klein beetje jaloers op jullie avonturen... Niets beter dan een stevige trekking om je gemoed terug de goede richting in te duwen,nietwaar? Geniet er daar nog van!

• 13 Juli 2012 - 10:40

Tine:

Hey Ange en Lina!

Wat een heerlijke avonturen toch. Oke, ik lees ook 'pijnlijke knieën, blaren en darmproblemen' maar he, als nu weet je tenminste dat je leeft, niet? ;-)

Wij leven ondertussen onder de niet zo stralende hemel hier. 't Is blijkbaar allemaal de schuld van Mr. Straalstroom waardoor het boven hem koud en nat is en alles wat onder hem ligt broeit in de hitte. #zucht# deze keer meer dan ooit, zou ik graag 'onder hem' liggen! ;-)) Men zou er depressief van worden maar er zijn 2 dingen waar je niks aan kan veranderen: het weer en ouder worden en in beide gevallen heeft het geen nut je er ziek over te piekeren. Dan maar naar leuke alternatieven zoeken én niet afwachten met dingen te ondernemen maar het NU te doen! Alleen... vergt het 'nu doen' ook weer planning en daar begin ik blijkbaar nooit aan... pfff! ;-)) Ga eens bij jullie in de leer moeten komen, denk ik.
    Dus, tis niet alleen aan de andere kant van de wereldbol dat je moet leren 'je verwachtingen bij te stellen' om zo het beste te halen uit alles.

Et voila, tis middag dus we zullen maar eens wat eten gaan bereiden om daarna braafjes naar het werk te gaan :-S

Laat die darmverhalen maar komen!
    Tot binnekort.

Dikke kus,
    Tine

• 13 Juli 2012 - 11:35

Superneef:

Merci voor het zoveelste boeiende, grappige en spannende reisverslag lief nichtje ;)
    Je fanschare is weer gegroied want ik stuur ze nu door nr Anneke, mn zus en mn mama, die ze ook supertof vinden!
    Have fun ginderachter en vergeet vooral niet te genieten (ook al gaat het te steil bergop of -af) ;-)
    Dikke kus vanuit het grijze en regenachtige België xxx

• 13 Juli 2012 - 14:20

Papa:

zou " toeval " dan écht bestaan ???
    tot later
    xx

• 13 Juli 2012 - 17:28

Inge:

Ik zou zo willen vertrekken. Spijtig dat ik (nog) niet de mogelijkheid heb. Fijne reis verder en hopelijk binnenkort het volgende verhaal. Knuffel X

• 13 Juli 2012 - 17:46

Geraldo:

tga u goed daar miss Panch, en btw, knieen zijn belangrijk, verzorgt ze! Op de rug gaan liggen, matteke oprollen, onder de knieen(holtes) leggen en vervolgens naar beneden drukken. Paar reeksen doen zo. Verstevigen die spieren! Ter motivatie denk ik ook wel dat het goed is voor uw bilspieren, maar daar moet ik nog wat research achter doen ;-) enjoy your senses! x

• 14 Juli 2012 - 11:56

Trekkerkes Hispaw:

Geniet nog maar van Cambodja. Wij zijn eergisteren terug in Brussel geland en het is hier koud verdorie!

Valérie & Thierry

• 16 Juli 2012 - 04:06

Sven:

Nee, toeval bestaat niet. Als je open staat voor de wonderen van het leven, komen ze zonder vragen tot jou. Je moet ze alleen maar zien en aannemen. Goe bezig, dus.

• 17 Juli 2012 - 07:43

Inge & Gill:

We genieten enorm van je mooie, heerlijke, verrassende reisverhalen! Je brengt als "Fleurtje" zon op onze druilige werklvloer!!! Dank je wel. Nog genieten maar ...............